Asset Publisher Asset Publisher

Zagrożenie pożarowe

Pod pojęciem „zagrożenie pożarowe lasu" rozumie się zespół warunków umożliwiających powstanie pożaru lasu. Na zagrożenie pożarowe lasu wpływ mają następujące czynniki:

  • możliwość pojawienia się zarzewia ognia, zależna głównie od stopnia penetracji lasów przez ludzi,
  • rodzaj i ilość materiałów palnych występujących w lesie – czynnik zależny od wieku i składu gatunkowego drzewostanów, wykonywanych w lesie zabiegów gospodarczych oraz od pory roku,
  • warunki atmosferyczne decydujące o wilgotności materiałów palnych znajdujących się w lesie.

Aktualny stan zagrożenia pożarowego na terenie RDLP w Lublinie dostępny jest na stronie:

https://www.traxelektronik.pl/pogoda/las/rejon.php?RejID=67

na terenie całej Polski: http://bazapozarow.ibles.pl/zagrozenie/

 

Obszary leśne podlegają klasyfikacji pod względem zagrożenia pożarowego lasu według trzystopniowej skali. Zaliczenie lasów do kategorii zagrożenia pożarowego dokonuje się, dla każdego nadleśnictwa, w planach urządzenia lasu. Nadleśnictwa o największym zagrożeniu zaliczane są do pierwszej kategorii zagrożenia pożarowego lasu. Celem tej klasyfikacji jest stworzenie systemu zabezpieczania obszarów leśnych przed pożarami, odpowiedniego do występującego zagrożenia pożarowego.

W naszych warunkach klimatycznych zagrożenie pożarowe występuje od początku wiosny, gdy znika pokrywa śnieżna, do jesieni. Stopień zagrożenia pożarowego w tym okresie uzależniony jest od panujących warunków atmosferycznych. Decydujące znaczenie ma temperatura i wilgotność powietrza, opady atmosferyczne, natężenie promieniowania słonecznego i prędkość wiatru. Od warunków atmosferycznych zależy podatność na zapalenie ściółki leśnej i innych materiałów palnych znajdujących się w lesie.

Na podstawie warunków atmosferycznych oraz wilgotności ściółki prowadzi się prognozowanie zagrożenia pożarowego lasu (możliwości powstania i rozwoju pożaru). Stopień zagrożenia pożarowego lasu określany jest według czterostopniowej skali:

0 - brak zagrożenia pożarowego
1 - małe zagrożenie pożarowe
2 - średnie zagrożenie pożarowe
3 - duże zagrożenie pożarowe 

W sytuacjach nadzwyczajnych, gdy występuje duże zagrożenie pożarowe nadleśniczy, w celu ochrony lasów przed pożarami, wprowadza okresowy zakaz wstępu do lasu. Mapa z zaznaczonymi obszarami, na których obowiązuje zakaz wstępu do lasu znajduje się na stronie:

https://zakazywstepu.bdl.lasy.gov.pl/ 

W RDLP Lublin funkcjonuje system zabezpieczania obszarów leśnych przed pożarami. Najważniejszymi elementami tego systemu są:

  • punkty alarmowo – dyspozycyjne w RDLP i w nadleśnictwach,
  • punkty prognozowania zagrożenia pożarowego,
  • sieć łączności radiowej i telefonicznej,
  • sieć wież obserwacyjnych – 33 wież,
  • śmigłowiec patrolowo – gaśniczy,
  • samochody patrolowe z modułem gaśniczym – 15 sztuk,

Pomimo prowadzonych działań ochronnych, w 2024 roku na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie odnotowano 69 pożarów. Objęły one łączną powierzchnię 21,42 ha. Straty spowodowane pożarami wyniosły 212 479,68 zł. Najczęstszymi przyczynami pożarów są podpalenia oraz przerzuty ognia z gruntów nieleśnych.

W razie zauważenia pożaru prosimy alarmować:

Straż Pożarną, a w dalszej kolejności Punkt Alarmowo-Dyspozycyjny RDLP w Lublinie pod nr tel. 734 477 619   oraz (81) 532 98 20 lub Punkt Alarmowo-Dyspozycyjny właściwego nadleśnictwa.

Godziny pracy punktu PAD RDLP w Lublinie podano poniżej:

Okres Godziny dyżuru PAD
15.03 – 29.03  9.00 – 18.00
30.03 – 30.04 9.00 – 19.00
01.05 – 14.08 9.00 – 20.00
15.08 – 14.09 9.00 – 19.00
15.09 – 30.09 9.00 – 18.00

 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Konsultacje społeczne

Konsultacje społeczne

RDLP w Lublinie ogłasza konsultacje społeczne przed wydaniem przez FSC zgody na stosowanie pestycydu Dimilin 480 SC

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie ogłasza rozpoczęcie procesu konsultacji społecznych w związku z ubieganiem się o wydanie przez FSC tymczasowej zgody na stosowanie pestycydu Dimilin 480 SC, który zawiera substancję czynną – diflubenzuron (nie zalecaną przez FSC).

Zainteresowane strony (osoby, instytucje, organizacje itp.) mogą zgłaszać uwagi dotyczące tymczasowej zgody FSC na stosowanie pestycydu Dimilin 480 SC w terminie do 6 maja 2014 r. Uwagi mogą być zgłaszane pocztą tradycyjną na adres RDLP w Lublinie, ul. Czechowska 4, 20-950 Lublin lub elektronicznie na adres ochrona@lublin.lasy.gov.pl.

W przypadku pytań lub wątpliwości mogą Państwo uzyskać dodatkowe informacje pod numerami telefonów: (81) 5327031-39, wew. 221 lub 728551238.

     1. Informacje ogólne

FSC jest międzynarodową organizacją typu non-profit, założoną w 1993 r. w Meksyku w celu wspierania inicjatyw zmierzających do korzystnego zarządzania światowymi zasobami leśnymi. Jej działalność skupia się na popularyzacji sposobu prowadzenia gospodarki leśnej na zasadach uwzględniających aspekty społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze. Warunkiem otrzymania certyfikatu jest prowadzenie gospodarki leśnej zgodnie ze wszystkimi regulacjami prawnymi danego kraju oraz międzynarodowymi traktatami i porozumieniami, których dany kraj jest sygnatariuszem. Obligatoryjne jest również spełnianie standardów certyfikacji określonych przez FSC.

Posiadacze certyfikatu FSC muszą spełnić szereg warunków i kryteriów, które w przypadku posiadaczy lasów zapisane są w Krajowym Standardzie Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej FSC w Polsce. RDLP w Lublinie posiada certyfikat FSC od 2003 r. Jednym z elementów ww. standardu jest stosowanie i prowadzenie odpowiedniej polityki w zakresie stosowania środków ochrony roślin (Polityki FSC Dotyczącej Pestycydów). W ramach tej polityki FSC stworzyło własną listę substancji czynnych, których nie mogą stosować posiadacze certyfikatu FSC. Jest to wewnętrzna lista FSC niepokrywająca się z przepisami krajowymi oraz przepisami Unii Europejskiej. Na liście tej znajduje się substancja aktywna diflubenzuron, która wchodzi w skład środka ochrony roślin Dimilin 480 SC. W przypadku konieczności użycia takiego środka ochrony roślin przez posiadacza certyfikatu FSC może on zastosować ten środek po wcześniejszym uzyskaniu tymczasowej zgody na stosowanie pestycydu (derogacji). Jednym z elementów procesu uzyskiwania derogacji są konsultacje społeczne.

2.    Charakterystyka środka

Środek ochrony roślin Dimilin 480 SC jest zarejestrowany do użycia w UE i Polsce na mocy Zezwolenia MRiRW Nr R-5/2008 z dnia 22.01.2008 roku, zmienionego decyzją MRiRW nr R-55/2011d z dnia 10.03.2011 roku oraz decyzją MRiRW nr R-214/2011d z dnia 12.07.2011 r. (etykieta środka będąca integralną częścią ww. Decyzji dostępna jest na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w wyszukiwarce pod adresem: http://www.minrol.gov.pl/pol/Informacje-branzowe/Wyszukiwarka-srodkow-ochrony-roslin).

Dimilin 480 SC jest dopuszczony do użycia i powszechnie stosowany od lat w Europie i Polsce na terenie sadów, pieczarkarni. Na terenach leśnych może być wykorzystywany do zwalczania szkodników pierwotnych sosny (brudnica mniszka, barczatka sosnówka, borecznik sosnowiec). Substancja czynną środka jest diflubenzuron: 1-(4-chlorofenylo)-3-(2,6-difluorobenzoylo) mocznik (związek z grupy benzoilomoczników), o stężeniu 480 g w 1 litrze środka.

Dimilin 480 SC jest to środek owadobójczy w formie koncentratu (stężonej zawiesiny) do rozcieńczania wodą, o działaniu żołądkowym, przeznaczony do zwalczania larw szkodników zjadających liście. Na roślinie działa powierzchniowo i w związku z tym nie kumuluje się w organach roślin. Ze względu na selektywność środek jest zalecany w integrowanych programach ochrony roślin.

Maksymalna dawka środka na 1 ha lasu wynosi 0,15 l. Na terenach leśnych środek ten może być stosowany raz w roku. Środek jest nieszkodliwy dla pszczół w dawce poniżej 0,375 l/ha, czyli środek jest nieszkodliwy dla pszczół przy dawce stosowanej w lasach. Okres prewencji dla pszczół, po zastosowaniu dawki 0,15 l/ha, nie obowiązuje. Nie obowiązuje również okres prewencji dla ludzi i zwierząt. Okres karencji dla runa leśnego, czyli czas, jaki musi upłynąć od wykonania oprysku do spożycia, wynosi 24 godziny.

3.    Zakres zastosowania środka na terenie RDLP w Lublinie

Derogacja przyznana RDLP w Lublinie będzie pozwalała na stosowanie przedmiotowego środka na terenach leśnych nadleśnictw RDLP w Lublinie przez okres 5 lat.  W chwili obecnej wysokie zagrożenie ze strony foliofagów sosny, utrzymuje się na terenie Nadleśnictw Nowa Dęba, Rudnik, Rozwadów, Gościeradów, Puławy, Józefów i Zwierzyniec. Wg materiałów prognostycznych zebranych jesienią ubiegłego roku do wykonania wiosną 2014 r. zabiegu ratowniczego kwalifikuje się ok. 3 000 ha, z czego na powierzchni ok. 800 ha przewiduje się zastosowanie pestycydu Dimilin 480 SC (Nadleśnictwo Rudnik i Puławy) Obszary te będą na wiosnę monitorowane przez służby ochrony lasu i po zakończeniu monitoringu zostanie podjęta ostateczna decyzja o ewentualnym wykonaniu zabiegu i jego powierzchni. W chwili obecnej nie można przewidzieć czy gradacje owadów (foliofagów) wystąpią w kolejnych latach    i na jakich obszarach.

4.    Konieczność zastosowania środka

Konieczność stosowania pestycydu Dymilin 480 SC w celu ograniczania populacji szkodników pierwotnych sosny uzasadniają wymienione poniżej względy.

1.    Prognoza zagrożenia od szkodników pierwotnych sosny na 2014 r. dla lasów RDLP w Lublinie wykazuje jednoznacznie wysokie zagrożenie ze strony szkodników pierwotnych sosny z możliwością redukcji ich populacji tylko zabiegiem agrolotniczym.

2.   W obecnym stanie prawnym nie ma innego środka zarejestrowanego w Polsce, akceptowanego przez FSC, który mógłby być użyty do zwalczania barczatki sosnówki.

3.  Alternatywny środek – Mospilan 20 SP, zarejestrowany w Polsce, akceptowany przez FSC, stosowany w ubiegłym roku do zwalczania barczatki sosnówki nie był w pełni skuteczny, populacja nie została dostatecznie zredukowana i w 2014 r. istnieje konieczność powtórzenia na tym samym obszarze zabiegu przy użyciu pestycydu Dimilin 480 SC.

Więcej informacji o certyfikacji FSC oraz dokumenty źródłowe znajdą Państwo na stronie www.fsc.pl.